Lectures

 

a) Keynotes
  • Barow, T. (2009). Ingen plats i folkhemmet? Omsorger om ”sinnesslöa” i Sverige 1916-1945. Handikappforskningens dag, HAREC, Kristianstad University College, Kristianstad, Sweden, 25.11.2009
  • Barow, T. (2011). Vorbild oder Zerrbild? Außen- und Innenperspektive auf inklusive Bildung in Schweden. Hauptvortrag, 5. Symposium international Heil- und Sonderpädagogik, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Germany, 29.9.2011
  • Barow, T. (2012). Inclusive Education in Sweden: Opportunities, Tensions and Obstacles. PDW for hospital school teachers in Gothenburg, Göteborg, Sweden, 19.4.2012
  • Barow, T. (2016). Inclusive Education in Sweden – Some Reflections on Policy, Politics and Practices. Keynote, “Aulas Conectadas”, Florianópolis, Brazil, 8.8.2016

b) Based on a peer reviewed abstract

  • Barow, T. (2007). Die Einführung der Schulpflicht für „bildungsfähige Schwachsinnige“ in Schweden 1944/45. Ein Beispiel ambivalenter Modernisierung im sich entwickelnden Wohlfahrtsstaat. Internationaler Kongress „Pädagogische Professionalität und sonderpädagogische Kompetenz vor neuen Herausforderungen“, Humboldt-Universität zu Berlin, Germany, 17.11.2007
  • Barow, T. (2008). Externate als frühe Form der Normalisierung. Reformansätze in der schwedischen „Schwachsinnigenfürsorge“ 1900–1954. 4. Symposium International Heil- und Sonderpädagogik, „Leben mit dem Anderssein im internationalen Kontext“, Carl-von Ossietzki-Universität Oldenburg, Germany, 5.9.2008
  • Barow, T. (2008). Modern teaching and learning in historical perspective. The school for the “feeble-minded” and the teacher training college Slagsta in the era of modernization. The European Conference on Educational Research (ECER), “From Teaching to Learning?”, University of Gothenburg, Faculty of Education, Göteborg, Sweden, 9.9.2008
  • Barow, T. (2009). Begreppet ”obildbar” som en social konstruktion. Teoretisk diskussion och praktisk tillämpning inom den svenska sinnesslövården under 1900-talets första hälft. Fjärde utbildningshistoriska konferensen, University of Uppsala, Uppsala, Sweden, 1.10.2009
  • Barow, T. (2010). Undesireable Citizens: Education, Care and Control of the "Feeble-minded" in the Swedish Province of Malmöhus, 1900–1950. NERA's 38th Congress, Malmö University, School of Education, Sweden, 11.3.2010
  • Barow, T. (2010). Aktuelle Trends der Lehrerbildung in Schweden. Auswirkungen auf sonderpädagogische Studienanteile. 46. Arbeitstagung der Dozentinnen und Dozenten für Sonderpädagogik in den deutschsprachigen Ländern, Universität Bielefeld, Germny, 28.9.2010
  • Barow, T. (2011). The Origin and Early Development of Normalisation in Sweden. The 7. Nordic Disability History Conference, University of Oslo, Faculty of Educational Sciences, Norway, 5.5.2011
  • Barow, T. (2013). Die Entwicklung einer inklusiven Schule. Das Beispiel Essunga, Schweden. The 2013 Annual Conference of the Swiss Society for Research in Education, Università della Svizzera italiana, Lugano, Switzerland, 21.8.2013
  • Barow, T. (2017). The assessment of special educational needs in North Rhine-Westphalia, Germany: the perspective of pedagogical investigators and decision makers. NERA's 45th Congress, Aalborg University, Department of Learning and Philosophy, Copenhagen, Denmark, 24.3.2017, Abstract: p. 329-330
  • Barow, T. & Bernhard, D. (2013). Lernen im Schatten der Gymnasialreform in Schweden. 6. Symposium Internationale Heil- und Sonderpädagogik. Ludwig-Maximilians-Universität München, Munich, Germany, 4.10.2013
  • Barow, T., Bernhard, D. & Berhanu, G. (2017). Professionalization of Teacher Students in the Field of Special Education in Sweden. ECER 2017, University College UCC, Copenhagen, Denmark, 24.8.2017, Abstract
  • Barow, T., Gieth, F. & Adriansson, L. (2011). Inclusion and exclusion in teacher education. A questionnaire on teacher students’ background and perspectives on their studies. NERA’s 39th Congress, University of Jyväskylä, Jyväskylä, Finland, 12.3.2011
  • Barow, T., Holmquist, M. & Karlsson, J. (2015). Junge Menschen mit geistiger Behinderung in Schweden und deren Übergang in die Arbeitswelt: Forschungsstand und Perspektiven. 7. Symposium Internationale Heil- und Sonderpädagogik, Universität Zürich, Switzerland, 17.7.2015
  • Barow, T. & Muchiri, E. (2013). Listen to the people! The guardian’s perspective on their disabled children’s situation in rural Kenya. Konferenz Making education inclusive. University of the Witwatersrand, Johannesburg, South Africa, 2.7.2013
  • Barow, T., Ohlsson, L., Bernhard, D. & Hotulainen, R. (2013). Hospital education in the Nordic countries – a neglected field of research. NERA 41st Congress, Reykjavik, Iceland, 7-9/3/2013
  • Barow, T. & Östlund, D. (2017). The significance of pedagogical investigations, diagnoses and psychometric tests in inclusive education: comparative studies from Sweden and Germany. ECER 2017, University College UCC, Copenhagen, Denmark, 25.8.2017, Abstract
  • Barow, T. & Sauer, L. (2015). Disability studies in Schweden: Traditionen und aktuelle Entwicklungen. 7. Symposium Internationale Heil- und Sonderpädagogik, Universität Zürich, Switzerland, 17.7.2015
  • Bernhard, D. & Barow, T. (2013). Die Reform der „Gymnasiesärskola“ in Schweden. 6. Symposium Internationale Heil- und Sonderpädagogik. Ludwig-Maximilians-Universität München, Munich, Germany, 4.10.2013


c) Other lectures

  • Barow, T. (2010). Education in Sweden: One School for all? Association of Cuban Educators, Havanna, Cuba, 15.9.2010
  • Barow, T. (2011). Inklusive Bildung in Schweden: Erfahrungen, Befunde, Perspektiven. Landesakademie für Fortbildung und Personalentwicklung an Schulen, Comburg, Germany, 1.7.2011
  • Barow, T. (2011). Teacher Education and Inclusion. Activate Potentials – Develop Abilities. Seminar on Disability Mainstreaming, Murang'a Teachers College, Murang’a, Kenya, 24.10.2011
  • Barow, T. (2011). Schulreform in Schweden. Auswirkungen auf Inklusion und Exklusion im Bildungswesen. Paritätischer Wohlfahrtsverband, Berlin, Germany, 2.11.2011
  • Barow, T. (2014). Inklusive Bildung im schwedischen Bildungssystem auf der kommunalen Ebene: Chancen, Spannungen, Hindernisse. Europäische Konferenz Inklusive Gemeinwesen planen. Herausforderungen und Strategien der kommunalen Umsetzung der UN Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderungen (UN-BRK). Universität Siegen, Germany, 27.3.2014
  • Barow, T. (2016). Schulabsentismus in Schweden: Problemaufriss und Perspektiven. Fachtagung: Schulabsentismus als europaweite Herausforderung: Herangehensweisen und Perspektiven. Frankfurt a.M., 8./9.6.2016 (Präsentation)
  • Barow, T. (2016). Inklusive Bildung in Schweden: Richtlinien, Politik und Praxis. Eötvös Loránd University, Budapest, Hungary, 20.10.2016
  • Barow, T. (2017). Die Aus- und Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern für inklusive Schulen in Schweden. Goethe Universität Frankfurt am Main, Germany, 2.2.2017 (Präsentation)
  • Barow, T. (2017). Schulabbruch - kein Thema in Schweden? Fachtag
    Europäische Strategie 2020 – Nationale Entwicklungen im Vergleich zur Verringerung der Schulabbrecherquoten. Ein internationaler Vergleich. Paritätischer Gesamtverband. Berlin, Germany, 6.11.2017
  • Barow, T., Bernhard, D. & Berhanu, G. (2017). Why on Earth Would You Study Special Education? Teacher Students’ Motivations, Expectations and Perspectives. ETEN 2017, University of Gothenburg, Sweden, Faculty of Education, 21/4/2017
  • Barow, T., Bernhard, D., Ohlsson, L., Rosenqvist, J. & Lāce, I. (2012). An Inventory of Needs in Hospital Schools in Sweden – The Teachers’ Perspective. 8th HOPE congress, “Hospital teaching in changing times. Education of sick children and adolescents in relation to active aging”, Amsterdam, The Netherlands, 12.10.2012
  • Barow, T. & Rosenqvist, J. (2009). Schweden und Deutschland als wechselseitige Vorbilder in der Sonderpädagogik. Humboldt-Universität zu Berlin, Germany, 16.7.2009
  • Barow, T. & Östlund, D. (2017). Pedagogiska utredningar i Sverige och Tyskland: några jämförande perspektiv. Konferens Forskning pågår, University of Gothenburg, Sweden, 31.10.2017